חדשות חמות
קרדיט תמונה FREEPIK

שימוש בביג דאטה לשיפור וייעול תהליכים בארגונים

קרדיט תמונה FREEPIK

ביג דאטה הוא מהתחומים החמים בעולם הארגוני והעסקי, המחלחל בהדרגה גם לישראל ובמיוחד בקרב חברות גדולות. מדובר במידע יקר ערך המצטבר בכמויות גדולות מאוד בארגונים בעקבות שימוש ביישומים פנימיים וחיצוניים, למשל מידע המגיע מאפליקציות המטפלות בהתקשרויות עם לקוחות, כל הקשור בפעילות באינטרנט וברשתות החברתיות, מערכות המטפלות במלאי ורכש, מכונות שמעבירות נתונים של רצפות ייצור ועוד. אמנם המידע הזה שווה זהב אך כל עוד הוא אינו מסודר ונגיש, מסונן ומאפשר לקבל החלטות או לתת פתרונות מועילים – ערכו מוחמץ.

למעשה, המידע הגולמי בארגונים באמת מתחיל באופן בלתי אמין או מאורגן, כפי שקורה לא פעם בנפחים גדולים ההולכים ומצטברים במהירות. במצב כזה קשה מאוד להסיק מסקנות אפקטיביות, מדויקות ואופרטיביות, ממידע שאינו מאורגן ואינו מסונן מבחינת איכותו והרלוונטיות שלו. על כן, ישנה חשיבות עצומה לניתוח של ביג דאטה המשמש לשיפור וייעול תהליכים בארגונים, דבר המעניק יתרון משמעותי בשוק התחרותי של ימינו.

עיבוד נתונים גדולים

כאמור, אחת הבעיות העיקריות היא שהמידע מגיע ממקורות שאינם אחידים, ולמרבית הארגונים אין כלים טובים לאחסון וניתוח. כאן נכנס לתמונה התחום של עיבוד ביג דאטה המתפתח מאוד גם בישראל בשנים האחרונות, וכולל גם זיהוי של תבניות והוצאות משמעות מנתונים. המידע עצמו עשוי להישמר על שרתים שונים ובענן, וצריך להקים תשתית מתקדמת המסוגלת להתמודד עם אינפורמציה אדירה שהמתעדכנת תדיר. זוהי מערכת שגם יודעת לקחת את הנתונים, לסנן אותם ולתעדף, לנתח ולהגיש לבעלי התפקידים הרלוונטיים כדי שיוכלו לגזור תובנות ומסקנות.

הבשורות הטובות הן שמערכות כאלו כבר קיימות כיום. למעשה ניתן למצוא אותן במגזרים רבים של המשק, למשל בעולמות המדע והמחקר, בתעשייה מתקדמת וגם מסורתית, במנועי החיפוש באינטרנט, וכן בארגונים ביטחוניים ובכל הקשור לסייבר. יחד עם זאת, את הפתרונות שמספקות מערכות אלו יש להתאים ספציפית לצרכי הארגון מבחינת כמות האינפורמציה ומקורותיה, יעדי השימוש, מאפייני הפעילות ועוד, ולכן חשוב לעשות את המהלך עם חברות היודעות לבנות תשתית שתפורה לצרכי הארגון.

תובנות שמשפרות תהליכים

בעיה מרכזית נוספת היא כיצד שולפים במהירות את המידע באופן מובן וברור לכל הגורמים הרלוונטיים, שיכולים למשל להציג למערכת שאילתות ולקבל תשובות. את הפתרון לכך נותנים אלגוריתמים ולימוד מכונה שמסוגלים לעמוד בכמויות הגדולות, בקצב איסוף המידע ובדרישות העבודה, למשל בינה מלאכותית ובינה עסקית. למעשה, תחום זה המכונה בינה עסקית מתמקד בניתוח עסקי על אינפורמציה גדולה, וישנם כלים המספקים מענה טוב מאוד. מערכות BI הקיימות כיום בשוק אוספות ומאחסנות נתונים, מבצעות ניתוחים ואף יכולות לנבא תוצאות עתידיות. בדרך זו מקבלים תובנות חשובות המאפשרות לקבל החלטות עסקיות חכמות יותר, לשפר ולייעל תהליכים ארגוניים.

 

 

 

עשוי לעניין אותך גם

אבטחת מידע ופרטיות בעידן הדיגיטלי

  העידן הדיגיטלי הביא עמו שינויים רבים, ביניהם גם אתגרים חדשים בתחום אבטחת המידע והפרטיות. …

בחירת ריהוט גן – עצות מפתח וטיפים מנצחים

בחירת ריהוט גן היא ללא כל ספק אחת הבחירות החשובות ביותר שנעשה כאשר נעצב את …