חדשות חמות
קרדיט לתמונות FREEPIK

צילינדר בעין – על הסיבות ואפשרויות הטיפול

צילינדר או בשם הלועזי אסטיגמציה היא מצב שבו העין היא בעלת צורה גלילית / אליפטית  המתאפיינת בעקמומיות לא סדירה של הקרנית או העדשה, וכתוצאה מכך מצב המכונה גליל עין. במאמר זה, נעמיק בסיבות לצילינדר בעיניים ונבדוק את פתרונות הטיפול הזמינים כדי לסייע לאנשים הסובלים ממצב זה.

מהו צילינדר בעין

הידוע גם בשם אסטיגמציה של הקרנית, מתרחש כאשר לקרנית או לעדשה יש עקמומיות לא אחידה. במקום להיות כדורית מושלמת כמו כדורסל, לקרנית עשויה להיות צורה דומה לזו של כדור רוגבי, עם דרגות תלילות שונות במרידיאנים שונים. זה גורם לאור הנכנס לעין להתמקד במספר נקודות ולא בנקודה בודדת, וכתוצאה מכך ראייה מטושטשת או מעוותת בכל המרחקים.

גורמים לצילינדר בעין

מספר גורמים יכולים לתרום להתפתחות צילינדר בעין, כולל:

●      גורמים גנטיים

גליל העין יכול להיות תורשתי, כלומר הוא יכול לעבור דרך משפחות. אם לאחד ההורים או לשניהם יש אסטיגמציה, סביר יותר שילדיהם יפתחו את המצב.

●      צורת הקרנית

כל אי-סדירות בצורת הקרנית יכולה להוביל לאסטיגמציה. הקרנית עשויה להיות בצורת ביצה יותר מאשר כדור, מה שגורם לאור להתמקד בצורה לא נכונה ברשתית.

●      ניתוח עיניים או פציעה

ניתוחי עיניים מסוימים, כגון ניתוח קטרקט או השתלת קרנית, יכולים לגרום לאסטיגמציה. בנוסף, פציעות בעין המשפיעות על צורת הקרנית יכולות להוביל לצילינדר בעין.

●      קרטוקונוס

זוהי הפרעת עיניים מתקדמת שבה הקרנית מידקקת ובולטת החוצה, מה שמוביל לאסטיגמציה לא סדירה וראייה מעוותת.

פתרונות טיפוליים לצילינדר בעין

קיימות מספר אפשרויות טיפול לתיקון צילינדר בעין וראייה ברורה יותר.
בחירת הטיפול תלויה בחומרת האסטיגמציה, המלצות האופטומטריסט במהלך הביקור באופטיקה ובהעדפות המטופל:

●      משקפי ראייה

משקפי ראייה מרשם הם פתרון פופולרי ופשוט לתיקון אסטיגמציה. עדשות שתוכננו במיוחד מפצות על העקמומיות הלא סדירה של הקרנית, ומאפשרות לאור להתמקד כראוי ברשתית. בדיקות עיניים סדירות חיוניות כדי לוודא שהמרשם מעודכן.

●      עדשות מגע

עדשות מגע טוריות תוכננו במיוחד לתיקון אסטיגמציה. לעדשות אלו יש כוחות שונים במרידיאנים שונים כדי לאזן את אי הסדירות בקרנית. הם יכולים לספק ראייה ברורה ועשויים להוות חלופה מתאימה למי שמעדיף לא להרכיב משקפי ראייה.

●      אורתוקרטולוגיה

טיפול לא ניתוחי זה כולל הרכבת עדשות מגע מיוחדות חדירות גז למשך הלילה. עדשות אלו מעצבות מחדש את הקרנית באופן זמני, ומספקות ראייה ברורה יותר במהלך היום. אורתוקרטולוגיה שימושית במיוחד עבור אנשים עם אסטיגמציה קלה עד בינונית.

●      Laser-Assisted In Situ Keratomileusis (LASIK): LASIK

הליך כירורגי פופולרי המשמש לתיקון שגיאות שבירה שונות, כולל אסטיגמציה. במהלך ההליך, לייזר משמש לעיצוב מחדש של הקרנית, ומתקן את העקמומיות הלא סדירה. LASIK מציעה תוצאות לאורך זמן וזמן החלמה מהיר.

●      Photorefractive Keratectomy (PRK): PRK

אפשרות נוספת לניתוח עיניים בלייזר לתיקון אסטיגמציה. שלא כמו LASIK, הכולל יצירת דש קרנית, PRK מסיר את השכבה החיצונית הדקה של הקרנית לפני השימוש בלייזר כדי לעצב אותה מחדש. תהליך הריפוי לאחר PRK מעט ארוך יותר בהשוואה ל-LASIK, אך זוהי אפשרות מתאימה לאנשים עם קרנית דקה יותר.

●      Refractive Lens Exchange (RLE): RLE

RLE כולל החלפת העדשה הטבעית של העין בעדשה תוך עינית מלאכותית (IOL) כדי לתקן שגיאות שבירה, כולל אסטיגמציה. RLE מומלץ בדרך כלל לאנשים עם אסטיגמציה משמעותית או לאלו המבקשים לטפל בבעיות ראייה אחרות הקשורות לגיל, כגון פרסביופיה.

לסיכום

צילינדר או אסטיגמציה של הקרנית, היא שגיאת שבירה נפוצה המשפיעה על יכולת העין למקד אור כראוי על גלגל העין ומובילה לראייה מטושטשת או מעוותת.

קיימות מספר אפשרויות טיפול לתיקון אסטיגמציה, אשר יוצעו לכם בביקור באופטיקה, החל ממשקפי ראייה ועדשות מגע ועד להליכים כירורגיים מתקדמים כמו LASIK ו-PRK. חיוני להתייעץ עם רופא עיניים כדי לקבוע את פתרון הטיפול המתאים ביותר בהתבסס על הצרכים האישיים וחומרת האסטיגמציה. עם הטיפול הנכון, אנשים עם צילינדר בעיניים יכולים לחוות שיפור בראייה ואיכות חיים משופרת.

עשוי לעניין אותך גם

אבטחת מידע ופרטיות בעידן הדיגיטלי

  העידן הדיגיטלי הביא עמו שינויים רבים, ביניהם גם אתגרים חדשים בתחום אבטחת המידע והפרטיות. …

בחירת ריהוט גן – עצות מפתח וטיפים מנצחים

בחירת ריהוט גן היא ללא כל ספק אחת הבחירות החשובות ביותר שנעשה כאשר נעצב את …