חדשות חמות
עו"ד דרור הראל צילום יח"צ

עורך דין זכויות יוצרים אינטרנט, דרור הראל

עו"ד דרור הראל                    צילום יח"צ

מהן זכויות יוצרים?

'זכויות יוצרים' היא הגנה משפטית הניתנת ליוצר או לבעלים של יצירה, כך שלא יעתיקו, יפרסמו, ישכירו, ישדרו, ייצרו יצירה נגזרת, יבצעו בפומבי או יעמידו לרשות הציבור את הרעיון שמאחוריה ללא הסכמתו. זכויות היוצרים חלות על יצירות בלבד ולא חלות על רעיון, עובדה או נתון, מושג מתמטי, חדשות וכיוצא בזה.

מה קורה אם פוגעים בזכויות יוצרים?

חשוב לדעת, כי גם שימוש בחלק מיצירה ולא בכולה יכולה להיחשב כפגיעה בזכויות יוצרים. גם הפרת זכויות יוצרים בתום לב נחשבת הפרה, אך המשמעות המשפטית בתום במשפט תהיה שונה, למשל –פיצוי נמוך יותר. גם במידה ולא נוצר נזק לבעל היצירה, הוא זכאי לקבל זיכוי כספי על הפרת זכויות היוצרים שלו.

זכויות יוצרים בדרך כלל מסומנות בסימון – ©, האות C בתוך עיגול. עם זאת, אין חובה משפטית לסמן כך, וגם יצירה שלא מסומנת תזכה בהגנה משפטית מלאה.

מהי הפרת זכויות יוצרים באינטרנט?

למרות שהאינטרנט נחשב כפלטפורמה "פרוצה", גם שם חלות זכויות היוצרים באופן מלא. גם פוסט קצר ותמונה שפורסמה ברשתות החברתיות נחשבת יצירה ואין להשתמש בה בשום אופן ללא רשות בעל היצירה.

מהו קניין רוחני?

קניין רוחני כולל בתוכו זכויות בנכסים לא מוחשיים של האדם, משאבים שנוצרו על ידיו. לדוגמא: פטנטים, סימן מסחרי, זכויות יוצרים, סודות מסחריים ועוד. בעל הקניין הרוחני זוכה להגנה משפטית מפני העתקה או שימוש בקניינו. במקרים מסוימים הקניין הרוחני מוגבל בזמן, ולאחר מכן מותר לכל אדם להשתמש בו.


במה יכול לעזור לך עורך הדין?

זכויות יוצרים היא תולדה של מקורית, חשיבה והשקעת זמן וכסף. לא חשוב אם אתם הבעלים של תמונות, תוכן, וידאו או עיצוב כלשהו, זכויות היוצרים הם שלכם ואתם זכאים להחליט אם להתיר שימוש בהם או לא.

ככל שגיליתם שבעל אתר או עסק החליט לעשות לעצמו חיים קלים ובמקום להשקיע מכספו ומזמנו, בחר להעתיק מכם, הרי שמומלץ מאוד לטפל בכך ללא דיחוי. הזנחת הנושא יכולה להוביל לסיבוכים עתידיים ולקשיים גדולים באכיפת זכויות היוצרים כאשר כבר יותר מגורם אחד ישתמש בהם. הטענה שלהם יכולה להיות שאתם לא המקור היחידי של היצירה או שהסכמתם לשימוש בהתנהגות ובשתיקה.

לכן, חשוב מאוד לשלוח לכל הפחות מכתב דרישה והתראה לכל גורם שזיהיתם שעשה שימוש אסור ביצירה שלכם. מכתב דרישה והתראה לפני תביעה עקב הפרת זכויות יוצרים יכול להשיג שתי מטרות עיקריות: המפר יחדל מההפרה וישלם פיצוי.

ככל שהפר יתעלם ממכתב ההתראה, תישקל הגשת תביעה כנגדו לבית המשפט.

בעל אתר אינטרנט? בעלים של קבוצה חזקה בפייסבוק? בעלים של חשבון אינסטגרם או טיק טוק עם עשרות אלפי עוקבים?  במידה ופגעו בזכויותיך, בזכויות היוצרים או בקניין הרוחני שלך, פנה אלינו, עורך דין אינטרנט המתמחה בהפרת זכויות יוצרים וקניין רוחני באינטרנט דרור הראל ושות'.
נשמח לעמוד לשרותך ולייעץ לך בצורה היעילה והמקצועית ביותר.

עשוי לעניין אותך גם

אבטחת מידע ופרטיות בעידן הדיגיטלי

  העידן הדיגיטלי הביא עמו שינויים רבים, ביניהם גם אתגרים חדשים בתחום אבטחת המידע והפרטיות. …

בחירת ריהוט גן – עצות מפתח וטיפים מנצחים

בחירת ריהוט גן היא ללא כל ספק אחת הבחירות החשובות ביותר שנעשה כאשר נעצב את …