חדשות חמות

אם יש לכם צמרמורת כשאתם שומעים מוזיקה, אתם יותר מיוחדים משחשבתם

אי פעם הייתה לכם את ההרגשה שהשערות על היד שלכם נעמדות כמו חיילים במסדר צבאי ועור ברווז משתלט לכם על כל הגוף בזמן שאתם שומעים שיר או מנגינה מסוימים? על פי מחקר באוניברסיטת הארוורד בארה"ב, יכול להיות שאתם אנשים מיוחדים מאוד.

“הצורך במחקר נבע מהתעניינות עמוקה ברגשות אינטנסיביים, כאלה המעבירות אותנו חוויה לא רגילה, במיוחד כתוצאה ממוזיקה" (תרגום חופשי), אומר מת'יו סאקס, אותו הסטודנט שהיה אחראי על המחקר באוניברסיטת הארוורד.

"תמיד עניין אותי איך אוסף של צלילים יכול להביא בן אדם לחוויה רגשית כל כך מיוחדת ועוצמתית", הוא מוסיף ואומר.

המחקר קרא לאנשים שהעידו שחווים התעלויות רגשיות שכאלה במהלך שמיעת מוזיקה מסוימת ולכאלה שחוו את זה מעט מאוד או בכלל לא,

כמעט 200 איש הצטרפו למחקר ומילאו שאלון באינטרנט לגבי האישיות שלהם, מהקבוצה הזו נבחרו 20 אנשים, 10 מהם שחווים את הצמרמורת הזו כשהם שומעים מוזיקה באופן קבוע ו-10 מהם שלא חווים דבר יוצא דופן בזמן שמיעת מוזיקה.

מוחם וגופם של המשתתפים היה תחת מעקב בזמן שהם שמעו מוזיקה. הדבר אפשר לחוקרים לראות שלמרות שכולם אוהבים ונמשכים למוזיקה, רק אצל חלק מהם באמת הייתה חוויה פסיכולוגית במהלך שמיעת המוזיקה.

לאחר מכן, מוחם של המתנדבים חובר למכונה הבודקת את גלי המוח שלהם ואת הקשרים שנוצרים בין חלקים שונים במוח. במבט על תוצאותיהם של שתי הקבוצות, זו שמקבלת צמרמורת וזו שלא, החוקרים שמו לב להבדלים בדרך שבה שלושה חלקים מסוימים במוח מחוברים אחד לשני.

מוחם של האנשים בקבוצת ה"צמרמורת" היה עמוס יותר במוליכים עצביים, בקשרים שבין החלק המיועד לשמיעה לחלקים המיועדים לניתוח והכרה ברגשות.

"הצמרמורת היא תגובה לקור בדרך כלל, וזה לא כל כך הגיוני ששמיעת מוזיקה תרגום לעור ברווז ולצמרמורת בצורה כזו" אומר סאקס.

"אנחנו חושבים שהקשרים החזקים בין החלקים המדוברים במוח אצל האנשים הללו, הם המאפשרים למוזיקה להיות משמעותית כל כך בשבילם ולרגש אותם בצורה כזו", הוא מוסיף ואומר. "קשה לדעת אם זה משהו שנולדים איתו או משהו שנרכש עם הזמן או שהאנשים הללו פשוט נולדים עם יותר מוליכים עצביים המאפשרים זאת, מה שאפשר להגיד בוודאות זה שההבדלים הללו יכולים להסביר את ההתנהגות הזו" הוא מרחיב.

רוברט זאטורי, נוירולוג מאוניברסיטת מונטריאול אומר " יש אנשים שלהם רגישות מיוחדת למוזיקה, לא רק שהם מתעניינים ואוהבים לשמוע מוזיקה יותר מהאדם הממוצע, אלא הם גם חווים משהו פסיכולוגי המתבטא בתחושת צמרמורת נעימה העוברת בגוף" ( תרגום חופשי) זאת לאחר שהריץ בדיקות דומות מאוד אצלו במעבדה.

"שני המחקרים מעידים שהאינטראקציה בין החלקים האחראים על שמע לאלה האחראים על רגשות במוח האנושי, הם הבסיס לעונג מוזיקלי, ואנשים החווים את הצמרמורת הזו, להם יש קשר חזק יותר עם המוזיקה שהם שומעים" הוא מסביר.

מה איתכם? יש לכם צמרמורת כשאתם שומעים שיר מסוים? האם זה קורה לעיתים או כל הזמן.

יכול להיות שאתם צריכים לשמוע מוזיקה הרבה יותר ממה שאתם עכשיו ופשוט תהיו שמחים יותר.

עשוי לעניין אותך גם

לא תאמינו מאיפה הילד הזה השיג חלקים לבניית כור היתוך גרעיני

ילד בן 12 הצליח לבנות כור היתוך גרעיני בבית שלו והוא כנראה האדם הצעיר ביותר …

הבחור הזה תובע את ההורים שלו בגלל הסיבה הכי הזויה שיש

רפאל סמואל ממומבאי, הודו גרם למהומה לפני מה ימים כשנחשף כי הוא בהליכים משפטיים נגד …