חדשות חמות
קרדיט תמונה FREEPIK

מכינים קומפוסט לגינה עם קומפוסטר ביתי ועל הדרך דואגים לאיכות הסביבה

בכל תהליך אשר בו נעשה פירוק של חומרים אורגניים באופן ביולוגי, יש גם חומרים שמכילים פחמן שלרוב מגיעים מן הצומח. החנקן אף הוא משתתף בתהליך הביולוגי הטבעי כאשר מדובר במרכיב שהוא חלק מהחלבונים שמרכיבים את הצמחים. זהו גם כן מרכיב מרכזי בכל השאריות של בעלי החיים והאדם ובעזרת אלו מייצרים את הקומפנסציה. החומר מכונה בעברית – הרכבת דשונת. כלומר הכנת הקומפוסט שעל זה אנחנו מדברים.

כיצד מכינים קומפוסט עם חומרים ביולוגיים שיש בגינה?

על מנת להצליח בהכנת הקומפוסט אנחנו זקוקים לפחמן וחנקן, משניהם בכמות שווה. זה מה שמעניק לפטריות ולחיידקים את האנרגיה הדרושה להם לפרק את החומרים האורגניים.

אנשים המתגוררים בבתי קרקע ויש להם גינה צמודה יכולים בהחלט לעשות שימוש משאריות טבעיות רבות הנוצרות בגינה. זה כולל כסחת מדשאות, עלווה ענפים מהעצים ואפילו שאריות מזון צמחיים. אל כל אלו אפשר כמובן להוסיף את השאריות של בעלי החיים וגם האדם כמו זבל עוף או זבל בקר וכך גם בוצת שפכים ביתיים לאחר שזה עובר תהליכי הפרדה של המים העוברים לשמש מי קולחין לגינון הציבורי ולחקלאות.

בבית עירוני שאין לו גינה צמודה ניתן גם כן להכין את הקומפוסט בעזרת שאריות מזון בלבד היות ואלו מכילים גם כן פחמן ומחנקן.

איך מכנים את הקומפוסט?

אז איך תכלס מפיקים את הקומפוסט מכל השאריות? לשם כך אנחנו זקוקים לכלי קיבול מתאים אשר בו ייעשה התהליך. אז אם יש לכם גינה תוכלו לחפור לצורך כך בור באדמה ושם לייצר את הקומפוסט. תוכלו גם כמובן לייחד כלי מתאים לשם כך, כאשר כל מיכל גדול יוכל לשמש לצורך כך. אותו הדבר גם בהכנת הקומפוסט בבית. עליכם לרכוש קומפוסטר ביתי או לקחת מיכל כלשהו שיש לו מכסה ובו תכינו את הקומפוסט. רצוי שתבחרו מקום שם הריחות שיעלו מהמיכל לא יעיקו ולא יציקו לכם. כי מדובר בתהליך שכולל ריקבון של השאריות וזהלא משהו שהולך להפיץ ניחוחות נעימים.

כך תרכיבו את התערבות

לא מדובר בתורה גדולה ובושרה ארוכה של הוראות. כל מה שאתם צריכים לעשות כדי להכין קומפוסט לגינה בעזרת קומפוסטר ביתי, זהו ערבוב של כל חומרי המוצא בכמות שווה. זה אומר חומר צמחיי יחד עם שאריות בעלי חיין או בוצה כאשר יהיה עליכם להפוך אחת לשבוע את כל התערובת. המטרה היא להוביל לכך שיהיה מגע מירבי בין החיידקים והפטריות לבין כל החומרים האורגניים המרכיבים את הקומפוסט.

במה תלויה ההצלחה שלכם בהכנת קומפוסט מוצלח?

ישנם מספר תנאים שישפיעו על אופן ההכנה של הקומפוסט כמו גם על הצלחת כל התהליך. זה כולל את הטמפרטורה שיש במקום בו אתם מכינים את הקומפוסט כמו גם באיזון שיש בתכולת האוויר ביחס לשאר חומרי התערובת.

על כן אם התערובת תהיה רטובה מידי הרי שחומרי הפירוק לא יוכלו לנשום חמצן וכל הפעילות תתמעט. התערובת תהיה קרה ומה שיקרה בעיקר זו פעילות של חיידקים שיפרקו את הפסולת ויובילו למפגעי ריח ממש כמו באשפה הביתית.

אם התערובת תהיה יבשה מידי גם אז לא יהיו לחומרים את התנאים המתאימים. פעילות המפרקים תואט וכל הכנת הקומפוסט תהיה איטית מידי ולא יעילה. הלחות החסרה תאט את ההתרבות ואת התנועה של המפרקים והתוצאה הרצויה לא תתקבל. במקרים מעין אלו אפשר להוסיף לחות, כמו שאריות של ירקות או פירות או זבל עם מים.

ככל שהטמפרטורה תהיה מתאימה יותר הרי שתהליך הפירוק ייעשה מהר יותר.

הקומפוסט המוכן ישמש לדישון לגינה וגם לאדמה ועציצים.

עשוי לעניין אותך גם

כתיבת תוכן באנגלית לעסקים שרוצים לצמוח לשוק הגלובלי

בישראל פועלת כ-12 אלף חברות הייטק אשר מייצגות במידה רבה את רוח הנחישות, היצירתיות והנכונות …

איך עוברים את התקופה הקשה ונמנעים מפשיטת רגל

התקופה הקשה שעוברת על המשק, משפיעה על אנשים רבים, ומה שבטוח – כדאי לעשות הכל …