חדשות חמות
קרדיט לתמונה Freepik

מהו פסיכיאטר משפטי ?

תחילה, חשוב לציין כי פסיכיאטריה משפטית היא למעשה תחת התמחות של רופא אשר ההתמחות הראשית שלו היא בפסיכיאטריה שכן, מטרתה העיקרית של מומחיות זו ככלל, היא להעניק חוות דעת מקצועית לצד הערכה וטיפול תואם, עבור כל אותם אנשים אשר נעמדים בפני משפט בעקבות הפרה של החוק. זאת בעוד כי במקרים רבים עולה הצורך בקרב עורכי הדין והשופטים, להבין האם אכן מדובר באדם אשר שפוי בדעתו, או שלחילופין מעשיו התבצעו בעקבות הפרעות נפשיות כאלו ואחרות. במילים אחרות – בכל תרחיש בו השופט או לחילופין עורכי הדין סבורים כי מצב הנפשי של הנאשם מוטל בספק, הרי שעל פי החוק יש להוכיח זאת באמצעות חוות דעת פסיכיאטרית של פסיכיאטר משפטי. על כן, הערכתו המקצועית של פסיכיאטר משפטי מהווה עקרון מפתח מכריע בשורה רחבה של מקרים, בעוד כי היא זו אשר תקבע את גזר הדין של הנאשם ברוב המקרים.

תחומי אחריותו של הפסיכיאטר המשפטי

חוות הדעת של הפסיכיאטר המשפטי נדרשת תחת שורה רחבה של תחומים במערכת המשפטית, ביניהם:

1.משפט אזרחי – משפט העוסק בנכויות נפשיות, קביעת אפוטרופוס, אישור צוואה וכיוצא בכך. למעשה, באמצעות חוות הדעת של הפסיכיאטר יוכל השופט לגבש החלטה מדויקת יותר, אשר תשפיע בצורה ישירה על חיי הנאשם.

2.פלילים – משפטים אשר עוסקים באונס, התעללות, רצל וכן הלאה. במשפטים שכאלה, תפקידו העיקרי של הפסיכיאטר הוא להעניק את חוות דעתו, באם אכן מדובר על נאשם שפוי, או שלהיפך.

יחד עם האמור, חשוב לציין כי אופן הדיבור, שפת הגוף וכן גם התנהגותו הכוללת של הנאשם במסגרת הראיון הפסיכיאטרי מהווים גם הם פרמטרים מרכזיים המשפיעים באופן ישיר על האבחנה הסופית. כמו כן, חוות דעת פסיכיאטרית חשובה במיוחד ולאור העובדה כי פסיכיאטריה היא איננה מדע מדויק, הרי שחייב הפסיכיאטר המשפטי לקבל כמה שיותר מידע מהנאשם עצמו, וכן גם מחבריו, בני משפחתו, מכריו מהעבודה וגורמים נוספים, במטרה לקבל את ההחלטה המדויקת ביותר. לאחר שאגר הפסיכיאטר המשפטי את כל הנתונים הרלוונטים, יעביר את חוות דעתו הסופית לעורכי הדין או לידי השופט ישירות. על כן, במרבית המקרים יצטרך הפסיכיאטר המשפטי להציג את חוות דעתו בצורה פרונטלית בבית המשפט. בשורה התחתונה – חוות דעתו של הפסיכיאטר המשפטי תסייע בצורה נרחבת בקבלת החלטה מדויקת יותר עבור השופט במסגרת ביצוע גזר הדין באם האדם אכן אשם, או שלא בעקבות מחלה נפשית או אי שפיות. יחד עם האמור, כאשר מדובר על משפטים אזרחיים הסובבים סביבה צוואות וקביעת אפוטרופוס, הרי שהשופט יגבש את ההחלטה הנכונה בעזרת חוות דעת פסיכיאטרית מהפסיכיאטר, באם הנאשם אכן זקוק לאפוטרופוס שידאג לו ובאם צוואתו אכן קבילה או שלא בעקבות בעיות נפשיות.

מחפשים פסיכיאטר משפטי ולא בטוחים שאתם יודעים במי לבחור? אם כך, ההמלצה שלנו תהיה לפנות לשירותיו של  ד"ר אהוד רוזיצקי עוד היום!

עשוי לעניין אותך גם

אבטחת מידע ופרטיות בעידן הדיגיטלי

  העידן הדיגיטלי הביא עמו שינויים רבים, ביניהם גם אתגרים חדשים בתחום אבטחת המידע והפרטיות. …

בחירת ריהוט גן – עצות מפתח וטיפים מנצחים

בחירת ריהוט גן היא ללא כל ספק אחת הבחירות החשובות ביותר שנעשה כאשר נעצב את …