חדשות חמות
התנהלות יום-יומית עם סוכרת קרדיט תמונה Shutterstock

חלית בסוכרת? מומחי זכותי מסבירים: זה מה שמגיע לך מהמדינה

מחלת הסוכרת הופכת נפוצה יותר ויותר, בעולם בכלל וגם בישראל  : כ-600,000 אלף ישראלים (6 אחוז מהאוכלוסייה!) מתמודדים כיום עם מחלה זו על כל סוגיה, והמספרים הולכים וגדלים. אכן, נתונים מדאיגים מאוד. סוכרת היא מחלה בעלת פוטנציאל לסיבוכים רבים, ועל כן המדינה וביטוח לאומי מספקים שלל אופציות לסיוע ללוקים בה. למרבה הצער, עם זאת, רבים מחולי הסוכרת אינם מודעים לזכויותיהם, ולכן אינם מממשים את המגיע להם. אם כך, מה יכולים לקבל חולי סוכרת מביטוח לאומי ושאר מוסדות המדינה? יצאנו לבדוק בעזרת המומחים של 'זכותי', חברה המובילה במיצוי זכויות בישראל.

"מחלת הסוכרת עלולה, לרוב אם היא אינה מטופלת היטב, להוביל לסיבוכים שעלולים לפגוע בכושרו של החולה, באופן חלקי או מלא. לכן, ביטוח לאומי וקופות החולים מספקים מספר פתרונות לחולים העומדים בקריטריונים מסוימים," אמרו לנו המומחים של חברת 'זכותי'. "עם זאת, העובדה שכל-כך מעט ישראלים חולי סוכרת מקבלים את המגיע להם מהמדינה מוכיחה שתי טענות: ראשית, שרבים אינם מכירים את זכויותיהם, ושנית, שרבים אחרים פשוט אינם מצליחים להתמודד עם הבירוקרטיה שעומדת בדרכם אל הזכויות האלה."

זכויות במסגרת קופות החולים

בקופות החולים ישנן תוכניות ביטוח משלים לחולי סוכרת, המאפשרות לחולים קבלת שירותים שאינם כלולים בסל הבריאות, כמו השתתפות מוגדלת של הקופה במימון תרופות ואביזרים רפואיים ייחודיים. אם פנה מבוטח לקופה בבקשה להצטרפות לתוכנית, הקופה מחויבת לצרפו אליה, גם אם אובחן במחלה לפני הצטרפותו לקופה. יש לציין כי ביטוחים משלימים אלה לחולי סוכרת הם במסגרת השב"ן (שירותי בריאות נוספים), ולכן הם מצריכים תשלום חודשי לקופה בנוסף לדמי השתתפות עצמית, שגובהם עשוי להשתנות בין הקופות.

לא אחת, חולי סוכרת צריכים לבקר במרפאות חיצוניות על מנת לקבל שירותי בריאות ייחודיים. גם כאן יהיה צורך בהשתתפות עצמית של המטופל, אך בגבולות גזרה מסוימים: קופת חולים רשאית לגבות דמי השתתפות על טיפולים רפואיים בגופים חיצוניים (דוגמת 'ביקור רופא' ו'מכון מור') בסכום של עד 144 ש"ח בחודש. במידה והוצאות המטופל עלו על סכום זה, ניתן לדרוש מקופת החולים החזר על ההפרש, כמובן בהצגת קבלות תשלום.

טיפולי דיאליזה קרדיט תמונה Shutterstock

 

זכויות במסגרת ביט וח לאומי

חולי סוכרת מסוימים גם זכאים פוטנציאלית לסיוע מביטוח לאומי. על מנת לקבל את זכויות אלה, יש צורך להגיש תביעה למוסד, ולהתייצב אל מול הוועדה הרפואית. הנה כמה מדרכי הסיוע האפשריות דרך ביטוח לאומי:

  • קצבת נכות כללית הינה רלוונטית אם עקב המחלה, נפגע כושר התפקוד ו\או ההשתכרות של התובע (שגרם לירידה בהכנסות).
  • באם אכן נפגמה הכנסתו של החולה במחלה, הוא עשוי להיות זכאי גם לקצבת השלמת הכנסה.
  • חולי סוכרת במצב קשה, כגון מטופלי דיאליזה (התלויים באחרים על מנת לבצע פעולות ביום-יום, או הזקוקים להשגחה בביתם) עשויים להיות זכאים לקצבת שירותים מיוחדים.

 

"זה עוד לא הכל. שלוש הקצבאות הללו אמנם נפוצות ומוכרות בקרב חולי סוכרת, אך ישנן עוד אופציות סיוע שיכולות להקל על הסובלים מהמחלה," ציינו מומחי החברה. "אם נקבעו לאדם החולה לפחות 20% נכות רפואית, הוא עשוי להיות זכאי לדמי שיקום. גמלת סיעוד וטיפול סיעודי עשויים להיות רלוונטיים לחולים המתקשים בהתנהלות יום-יומית וזקוקים להשגחה צמודה. בשל העובדה שהמחלה עלולה לגרום לליקויים בגפיים, חולי סוכרת עשויים להיות זכאים לקצבת ניידות, והורים לילדים חולי סוכרת יכולים לקבל גם גמלת ילד נכה ."  

 

זכויות רפואיות קרדיט תמונה Shutterstock

 

עומדים לצד האזרח

זוהי רשימה חלקית של הזכויות העיקריות להן חולי סוכרת עשויים להיות זכאים – היריעה קצרה מלהכיל את כולן. ישנן זכויות ייחודיות לחולים שהינם תלמידים במערכת החינוך, למשל. גם משרד התחבורה מעניק מספר הקלות לסובלים מסוכרת. משרתים בשירות צבאי, לאומי ואזרחי אף הם אינם נשארים מאחור. חולי סוכרת עשויים להיות זכאים גם להנחות בארנונה, מס הכנסה, שירותים של משרד המשפטים, משרד הרווחה, ועוד ועוד.

"לחולי סוכרת יש זכויות מגוונת במשרדי הממשלה השונים, וחשוב כי הלוקים בה ימצו את המגיע להם עד תום," סיכמו המומחים מטעם 'זכותי'. "במקרים שמתקשים למצות את הזכויות הללו, כדאי להיעזר באנשי מקצוע המתמחים בתחום."

עשוי לעניין אותך גם

כתיבת תוכן באנגלית לעסקים שרוצים לצמוח לשוק הגלובלי

בישראל פועלת כ-12 אלף חברות הייטק אשר מייצגות במידה רבה את רוח הנחישות, היצירתיות והנכונות …

איך עוברים את התקופה הקשה ונמנעים מפשיטת רגל

התקופה הקשה שעוברת על המשק, משפיעה על אנשים רבים, ומה שבטוח – כדאי לעשות הכל …