חדשות חמות
קרדיט תמונה FREEPIK

גיוס עובדים בישראל 2023 – המדריך המלא

בשנים האחרונות השתנה עולם התעסוקה ללא היכר. תמורות ושינויים שהתרחשו בכול תחומי החיים, בין היתר בשל התפרצותה של מגפת הקורונה, אילצו ארגונים רבים "לחשב מסלול מחדש" ולהתאים את תנאי העבודה למציאות החדשה. ההתפתחות הטכנולוגית המואצת חוללה אף היא שינויים משמעותיים בשוק העבודה, הובילה לצמיחתם של מקצועות חדשים, ובהתאמה, גם לעלייה במספר מחפשי העבודה. בעידן הנוכחי, שבו הביקוש עולה על היצע המשרות, הפכה מלאכת גיוס העובדים למורכבת בהרבה מכפי שהייתה בעבר. פרסומה של משרה חדשה ומבוקשת ברחבי האינטרנט, "מציף" את הארגון במסמכי קורות חיים – היבט המקשה על תהליכי הברירה והסינון. גיוס עובד שאינו מתאים למשרה מסוימת עלול להזיק לארגון מבחינה כלכלית ותדמיתית, במיוחד לאור התחרות הרבה הקיימת במשק הישראלי. בפני המעסיקים עומדת כעת משימה כפולה: "לפתות" מועמדים פוטנציאליים להתגייס לשורות הארגון, מצד אחד, ולבצע תהליכי מיון וסינון קפדניים, מצד שני.

גיוס עובדים בעידן המודרני

בהתאם לצרכים החדשים, מתפתחות בשנים האחרונות, מגמות חדשות בתחום משאבי האנוש:

מעבר לשיטות גיוס פרואקטיביות (יזומות)

בעבר, גיוס עובדים היה תהליך רטרואקטיבי, שבוצע במקרים שבהן משרות מסוימות נותרו לא מאוישות או לאחר שנפתח תקן חדש. המגייסים פרסמו מודעות דרושים בעיתונים וברחבי האינטרנט עבור, וחיכו לפניות מטעם מועמדים פוטנציאליים. בימינו, כאשר התחרות בין הארגונים על ליבו של העובד מתעצמת והולכת, עוברים ארגונים רבים לגיוס פרואקטיבי. המגייסים אינם יכולים עוד "לנוח על זרי הדפנה", אלא נדרשים למקוריות ולחשיבה יצירתית על מנת "למשוך" את אנשי המקצוע האיכותיים ביותר אל הארגון. כול זאת לצד שימור עובדים קיימים. גיוס פרואקטיבי הוא, כאמור, הטרנד ה"חם" בתחום משאבי האנוש בעת האחרונה.

מיתוג מעסיק

זוהי שיטה פרואקטיבית לגיוס עובדים באתרי האינטרנט השונים וברשתות החברתיות המובילות. שיווק הארגון כמקום עבודה נחשק הוא קריטי להבטחת הצלחתו ושגשוגו – מחפשי העבודה בימינו, מבקשים להשתלב בחברות המובילות והמצליחות במשק הישראלי ומבצעים "תחקיר" מקיף אודות הארגון בטרם יגישו מועמדות.

מיתוג מעסיק מתבצע בפלטפורמות חברתיות דוגמת פייסבוק ולינקדאין, באמצעות פתיחה של פרופילים ייעודיים המאפשרים למועמדים פוטנציאלים להתוודע לחזון ולערכים עליהם מושתת הארגון. מיתוג מעסיק משמש גם ככלי יעיל לשימור עובדים קיימים. הצלחת הארגון ומיתוגו כמקום עבודה מבוקש הנמצא במגמת צמיחה, מגביר את תחושת השייכות ואת "גאוות היחידה" בקרב העובדים.

גיוס כוח אדם באמצעות בינה מלאכותית

שילוב בינה מלאכותית בתהליך הגיוס צבר תאוצה בשנה החולפת. בינה מלאכותית משפרת משמעותית את מלאכת גיוס העובדים, ומקנה למגייסים כלים חדשים לבדיקת התאמתם של עובדים פוטנציאליים לתפקידים המוצעים. היא מנתחת את המצב הרגשי שבו נתון המועמד במהלך ריאיון עבודה, כמו גם את כנות תשובותיו, על פי הבעות הפנים. שימוש בבינה מלאכותית מסייע בתהליך הסינון של מועמדים שאינם מתאימים לדרישות התפקיד, ואף תורם לשיפור חוויית המועמד, שאינו נדרש להגיע פיזית למשרדי הארגון. עם זאת, חשוב לזכור כי הבינה המלאכותית עודנה "נמצאת בחיתוליה", ולפיכך היא אינה חפה מטעויות. בינה מלאכותית אינה מתחשבת בהיבטים שונים שעלולים להשפיע על הבעות הפנים, ועל-כן מומלץ להתחשב בגורמים נוספים ולא להישען עליה באופן בלעדי.

שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים

טכנולוגיות חדשניות בתחום משאבי האנוש, משפרות ומייעלות באופן משמעותי את תהליכי המיון והסינון של עובדים פוטנציאליים. תוכנות מעקב אחר מועמדים (ATS), אוספות מידע אודות המועמדים במסד נתונים, וכן מרכזות חומרים עם מידע מזהה, שמסייע באיתורם של המועמדים המתאימים ביותר לאיוש המשרה המוצעת.

גיוס על פי כישורים

בעבר הסתמכו מגייסים באופן בלעדי על הרזומה התעסוקתי של המועמדים. בעת האחרונה, ניכרת מגמה חדשה של העסקת עובדים על פי כישורים רכים, כdui יצירתיות, יחסי אנוש, גמישות מחשבתית, יכולת למידה עצמית והסתגלות מהירה. במצב הנוכחי, כאשר שוק העבודה סובל ממחסור באנשי מקצוע מיומנים ואיכותיים, מגלים ארגונים רבים פתיחות מחשבתית ומגייסים לשורותיהם עובדים חסרי ניסיון, אך בעלי פוטנציאל גבוה ונכונות ללמוד ולהשתפר.

גמישות בעבודה

התפרצותה של מגפת הקורונה כפתה על אוכלוסיית העולם סגר ממושך. עסקים שלא נחשבים חיוניים נאלצו להיסגר ולעבור למתכונת של עבודה מהבית. המגמה של עבודה מהבית, שהחלה בתקופת הסגר, מתרחבת והולכת. ארגונים רבים עברו בשנתיים האחרונות לעבודה היברידית, ומאפשרים לעבוד מרחוק יום או יומיים בשבוע.  המעבר לתעסוקה גמישה בא לידי ביטוי בהעסקתם של עובדים מכול הסוגים: עובדים במשרה מלאה, עובדים במשרה חלקית, מגויסים לצורך פרויקטים מיוחדים, קבלנים, מתמחים ופרילנסרים. השימוש בשיטות שונות של העסקה מאפשר לארגונים להתמודד עם המחסור בכוח אדם איכותי.

שירותי משאבי אנוש במיקור חוץ

בעלי עסקים רבים מתקשים להתמודד עם האתגרים הכרוכים בניהול הארגון, במיוחד לאור התחרות הרבה הקיימת בשוק העבודה ולעלויות הכרוכות בהחזקת מחלקת גיוס בשורות הארגון. בשנים האחרונות, מסתייעים ארגונים רבים בחברת משאבי אנוש. גיוס כוח אדם באמצעות חברת השמה, חוסך למעסיקים בזמן יקר ובמשאבים רבים. החברה דואגת למכלול האספקטים הקשורים לגיוס עובדים מיומנים ומקצועיים לשורותיהם של ארגונים, בהתאם לאופי המשרות המוצעות.

עשוי לעניין אותך גם

הנדסת חשמל ואנרגיה מתחדשת

המעבר לשימוש באנרגיה מתחדשת הפך לאתגר מרכזי בעידן המודרני. אנרגיה זו, הנגזרת ממקורות טבעיים כמו …

כתיבת תוכן באנגלית לעסקים שרוצים לצמוח לשוק הגלובלי

בישראל פועלת כ-12 אלף חברות הייטק אשר מייצגות במידה רבה את רוח הנחישות, היצירתיות והנכונות …