חדשות חמות
קרדיט תמונה FREEPIK

ביג דאטה והשפעתו המכרעת על קבלת החלטות מושכלות ונכונות בחברות וארגונים

בימינו נוצרות בארגונים כמויות עצומות של מידע, וכמובן שככל שהארגון גדול יותר כך המידע נרחב יותר ומגיע מפעילויות, תוכנות, מערכות ואפליקיציות פנים וחוץ ארגוניות. בין היתר, המידע שמקורו למשל בתקשורת מול לקוחות, ממכונות, מתוכנות רכש ומלאי, מרצפות ייצור ומפעילות און ליין באינטרנט וברשתות חברתיות, משמש את בעלי התפקידים על מנת להסיק מסקנות ולקבל החלטות. יחד עם זאת, דווקא בשל הכמויות האדירות של "מכרה הזהב" הזה, קשה לברור את המוץ מהתבן ולגבש את הנתונים בדרך שתאפשר התנהלות חכמה ויעילה.

מכרה המידע

אם נמשיך בדימוי המכרה, נראה שמרבית המידע הזורם בארגון הוא כמו מינרלים שאין בהם יותר מידי שימוש. אלו מינרלים מאוד מגוונים, לא בהכרח אמינים או יציבים, יש המון מהם ולמעשה הם ממשיכים להצטבר בארגון מדי יום ושעה. וכמובן, מה שאנו רוצים להגיע אליו מתוך ביג דאטה הוא אל הזהב, ולשם כך צריך לעשות פעולות שונות. חייבים לנתח את המידע שמגיע אלינו ללא תבנית אחידה, לנתח ולסנן אותו, למצוא כלים יעילים לאחסון, ולבסוף גם להגיש את פירורי הזהב שקיבלנו בצורה ברורה ומסודרת לבעלי התפקידים כדי שיוכלו להכין ממנו תכשיטים – כלומר מסקנות והחלטות. ארגון המסוגל לפעול בצורה כזו מוציא אל הפועל את האמרה: ידע הוא כוח, וזוכה ליתרון משמעותי בשוק על פני מתחרים.

אכן, בשנים האחרונות ארגונים רבים, בעיקר גדולים ומהמובילים במשק, מבינים את המשמעויות והיתרונות של עיבוד נתונים גדולים, זיהוי תבניות והוצאה של משמעות מנתונים. לשם כך נדרשות מערכות מתקדמות המסוגלות לעמוד בקצב בו מתעדכנים הנתונים בענן ובשרתי הארגון, יודעות כיצד לעשות עליהם סינון ותעדוף, לנתח ולהוציא תובנות ומסקנות. יש כמה מגזרים במשק אשר בהם מערכות אלו משולבות בימינו יותר מאחרים, כגון ארגונים בטחוניים ובתחום לוחמת הסייבר, בעולם המדע והמחקר, במנועי חיפוש ברשת, וכן אצל גופים שונים בתעשייה.

לשלוף מידע ולהשתמש בו

הסוגיה העיקרית שעימה צריך להתמודד היא כיצד מאפשרים לבעלי תפקידים רלוונטיים שליפת מידע באופן מובן וברור, כך שיוכלו גם להשיב שאילתות ולקבל במהירות תשובות. למטרה זו קיימים לימוד מכונה ואלגוריתמים העומדים בקצב המידע הבלתי נדלה ובדרישות העבודה, ובפרט בינה מלאכותית ובינה עסקית. בימינו כבר קיימים כלים מתקדמים מאוד בענף זה, ובארגונים רבים פונים לכיוון של מערכות BI ולאנשי מקצוע בתחום. זאת על מנת לבסס גוף מקצועי הבונה תשתיות שאוספות ומאחסנות נתונים, מבצעות ניתוחים מתקדמים עליהם, ואף יודעות לנבא על סמך היסטוריית המידע תוצאות עתידיות. בדרך זו ניתן להגיע לתובנות ולקבלת החלטות עסקיות מהירות וחכמות יותר.

 

עשוי לעניין אותך גם

אבטחת מידע ופרטיות בעידן הדיגיטלי

  העידן הדיגיטלי הביא עמו שינויים רבים, ביניהם גם אתגרים חדשים בתחום אבטחת המידע והפרטיות. …

בחירת ריהוט גן – עצות מפתח וטיפים מנצחים

בחירת ריהוט גן היא ללא כל ספק אחת הבחירות החשובות ביותר שנעשה כאשר נעצב את …