חדשות חמות

איסלנד מציגה: ככה פותרים את בעיות האלכוהול והסמים בקרב צעירים

איסלנד היא מדינה שבאופן קבוע עושה הרבה יותר ממה שמצפים שהיא תעשה.

הם העיפו את אנגליה מהיורו ב-2016, העפילו בקלות יחסית למונדיאל הקרוב ברוסיה, ויש להם נוכחות עצומה על במות המוזיקה.

כל זה כשהאוכלוסייה של המדינה עומדת על 335 אלף איש בסה"כ (בתל אביב יש יותר מ-400 אלף איש).

הדבר הכי קיצוני כנראה שאיסלנד עשתה בשנים האחרונות זה לטפל בבעיית הסמים והאלכוהול בקרב צעירים במדינה, כשבשנת 1997 השיעור היה הגבוה באירופה, וכיום הוא הנמוך ביותר.

בקצת יותר מנ-20 שנה הם הורידו את מספר הילדים השיכורים מ-42% ל-5% בלבד, הנוער שם הוא הנקי ביותר באירופה.

הם הגשימו את המטרה הזאת בדרך מאוד מיוחדת.

הכל התחיל מרעיונותיו של האמריקאי הארווי מילקמן, שבשנת 1992 הצהיר שילדים שצורכים סמים ואלכוהול מחפשים לעשות שינויים כימיים במוח שלהם.

הוא הבין שאם הם היו מקבלים גירויים טבעיים כמו פעילות גופנית, מוזיקה ואומנות, הם יחיליפו את תחושת ההיי שהם מקבלים מהסמים ומהאלכוהול.

הוא אמר: " למה לא לבנות תנועה חברתית סביב תחושות היי טבעיות: אנשים שיקבלו היי פשוט מהכימיה של המוח שלהם – זה נראה לי ברור שאנשים רוצים לשנות את התודעה שלהם – אפשר בלי תופעות הלוואי הנוראיות של סמים ואלכוהול."

הוא הביא את הרעיונות שלו לאיסלנד והם התחילו להקשיב לו, במיוחד חוקרת אחת בשם אינגה דורה סיגפוסדוטיר.

היא חשבה שאם אפשר להשתמש בשיטות הללו כדי לגרום לילדים להפסיק להשתמש בסמים, למה לא להשתמש בשיטות הללו כדי לגרום להם לא להתחיל אפילו.

כל ילד באיסלנד ענה על סקר. זה עזר למדינה לזהות מה ואיפה הבעיה בדיוק נמצאת.

חוקים שונו כדי להפוך אלכוהול וטבק לפחות נגישים, הוחל איסור על ילדים מתחת לגיל 16 להיות בחוץ אחרי השעה 10 בלילה. הורים חתמו על הסכמים שאומרים להם לבלות יותר זמן עם הילדים שלהם.

ילדים גם קיבלו 250 פאונד ( בערך 1200 ש"ח) שאותם הם יכלו להוציא על פעילויות אחרי בית הספר, מוזיקה, כדורגל ועוד. זה היה פשוט מקרה של הצלחה מסחררת.

כל שנה התלמידים ענו שוב על הסקר. זה הזרים המון מידע שעזר להבין איך הפרויקט מתקדם.

ב-5 השנים הראושונות מספר הילדים שהשתתפו בפעילויות ספורט לפחות 4 פעמים בשבוע כמעט הוכפל. גם הזמן שילדים מבלים עם המשפחה שלהם הוכפל. חשוב מכך, אחוזי השימוש באלכוהול, טבק וחומרים אחרים ירדו משמעותית.

החוקרת אינגה דורה אמרה: " למדנו דרך מחקרים שאנחנו צריכים ליצור נסיבות שבהן ילדים יוכלו לחיות חיים בריאים, והם לא צריכים להשתמש בשום חומרים מסוכנים, בגלל שהחיים כיפיים להם, ויש להם המון מה לעשות – הם גם נתמכים על ידי הורים שמבלים איתם זמן באופן קבוע."

ברור שיש לקחת פה בחשבון את העובדה שאיסלנד היא מדינה קטנה ונדרש מהם פחות ליישום הפרוייקט מאשר שהיה לוקח באנגליה נגיד, אבל עדיין התוצאות מאוד חשובות ומעניינות.

 

עשוי לעניין אותך גם

לא תאמינו מאיפה הילד הזה השיג חלקים לבניית כור היתוך גרעיני

ילד בן 12 הצליח לבנות כור היתוך גרעיני בבית שלו והוא כנראה האדם הצעיר ביותר …

הבחור הזה תובע את ההורים שלו בגלל הסיבה הכי הזויה שיש

רפאל סמואל ממומבאי, הודו גרם למהומה לפני מה ימים כשנחשף כי הוא בהליכים משפטיים נגד …